Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Wyspa bez kolei - historia transportu szynowego na Islandii

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
13-12-2025
Ostatnia modyfikacja:
11-12-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
TP

Podziel się ze znajomymi:

Islandia, nordyckie państwo, zaliczane kulturowo do Europy, liczy około 400 tysięcy mieszkańców, zasiedlających wyspę o powierzchni ponad 100 tysięcy kilometrów kwadratowych. To obszar trzykrotnie mniejszy od Polski, ale z populacją niewiele większą od Szczecina. Dwie trzecie z niej skupiona jest jednak w Reykjavíku i jego aglomeracji. Jak w takich warunkach Islandczycy radzili sobie z wyzwaniami transportowymi?

Pierwsze autobusy w Reykjavíku pojawiły się w 1931 roku, co zapoczątkowało komunikację publiczną na wyspie. Obecnie Islandia jest natomiast największym krajem w Europie, który nie posiada własnej sieci kolejowej. W podobnej sytuacji znajduje się np. Cypr, Malta czy kontynentalna Andora, jednak ich powierzchnia jest nieporównywalnie mniejsza. Czy jednak pociągi nigdy nie jeździły po wyspie?

Chociaż Islandia nigdy nie miała publicznej kolei pasażerskiej, w przeszłości funkcjonowały tutaj przemysłowe linie kolejowe. Służyły do przewozu towarów i były relatywnie krótkie. Najbardziej znaną jest Reykjavík Harbour Railway, która działała od 1913 roku do ostatecznej likwidacji w 1928 roku, funkcjonując w trzech okresach: 1913-1917, 1920-1922 i 1925-1928. Była to wąskotorówka o rozstawie szyn 900 mm, służąca w celu przewozu kamienia na miejsce budowy portu i falochronów. Kolej portowa Reykjaviku używała lokomotyw parowych nazwanych „Minør” i „Pionér”, które są zachowane do dziś jako eksponaty muzealne – w przypadku tej drugiej w Skansenie Árbær (zdjęcia). Co ciekawe, po zakończeniu eksploatacji linii kolejowej w 1928 roku, wagony towarowe zostały sprzedane do Polski.

Kolej o rozstawie szyn 600 mm, napędzana siłą ludzkich mięśni, istniała także na farmie w Korpúlfsstaðir (obecnie dzielnica Reykjavíku). Została zbudowana około 1930 roku i przetrwała do lat 90., gdy w konsekwencji rozwoju miasta zlikwidowano całą farmę.

Najdłuższa linia kolejowa była eksploatowana natomiast w związku z budową hydroelektrowni Kárahnjúkar, która rozpoczęła się w 2003 roku. Zbiorniki wodne, mające dostarczać wodę do elektrowni, znajdowały się ponad 30 kilometrów dalej, z związku z czym konieczne było wydrążenie tuneli, którymi woda docierałaby do obiektu. Zbudowano ponad 50 kilometrów tuneli doprowadzających wodę oraz 20 kilometrów tuneli technicznych. W czasie budowy funkcjonowała w nich kolej o łącznej długości torów ponad 53 km i rozstawie szyn 914 mm. Do zakończenia prac w 2008 roku wykorzystywano ją do przewozu robotników oraz materiałów budowlanych.

Plany stworzenia systemu pasażerskiego transportu kolejowego na Islandii istniały już w 1906 roku. Na wniosek ówczesnego premiera Islandii, Hannesa Hafsteina, przygotowano projekt przebiegu linii, która miała biec od Reykjavíku w kierunku miejscowości Mosfellsbær i półwyspu Kjalarnes, a następnie do Mosfellsheiði i Þingvellir. Linia miała kończyć się w miejscowości Selfoss, gdzie trasę wyznaczono wzdłuż rzeki Sog. Przewidywano także możliwość rozgałęzienia linii w Kjalarnes i przedłużenia do miejscowości Akranes i w okolice fiordu Borgarfjörður.

W latach międzywojennych powrócono do planów budowy linii, która miała biec najkrótszą drogą ze stolicy kraju do Selfoss. W 1927 roku w Reykjavíku pozostawiono nawet teren pod stację kolejową, jednak plany uruchomienia linii porzucono cztery lata później.

W 2001 roku pojawiły się propozycje stworzenia linii kolejowej z Reykjavíku do jedynego międzynarodowego portu lotniczego na Islandii - Keflavík. Inwestycja miała zostać ukończona w 2010 roku. W 2018 roku powrócono do tych planów, a od 2025 roku pociąg o nazwie „Lava Express” miał wozić pasażerów z prędkością 250 km/h i pokonywać trasę w 15 minut.

Islandczykom wciąż pozostaje jednak korzystanie z własnych samochodów, autobusów i dobrze rozwiniętej sieci krajowych połączeń lotniczych. Współczesny operator transportu zbiorowego - Strætó - powstał 1 lipca 2001 roku jako efekt konsolidacji regionalnych przewoźników autobusowych. O jego działalności oraz wspomnianej siatce połączeń lotniczych napiszemy w następnych artykułach, do których lektury już teraz zapraszamy!
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Warszawa. Tramwaje i samochody na Mikołajki powrócą na ulicę Banacha

Komunikacja

Warszawa. Tramwaje i samochody na Mikołajki powrócą na ulicę Banacha

Tramwaje Warszawskie 05 grudnia 2025

Wrocław. Jednak bez nowego przystanku kolejowego w rejonie Arkad

Komunikacja

Opoczno: Na stacji przy CMK powstanie dworzec systemowy

Przestrzeń

PKP SA: 1,7 mld zł na dworce kolejowe

Komunikacja

PKP SA: 1,7 mld zł na dworce kolejowe

inf. pras PKP SA, oprac. PP 24 września 2025

Zobacz również:

Warszawa. Tramwaje i samochody na Mikołajki powrócą na ulicę Banacha

Komunikacja

Warszawa. Tramwaje i samochody na Mikołajki powrócą na ulicę Banacha

Tramwaje Warszawskie 05 grudnia 2025

Wrocław. Jednak bez nowego przystanku kolejowego w rejonie Arkad

Komunikacja

Opoczno: Na stacji przy CMK powstanie dworzec systemowy

Przestrzeń

PKP SA: 1,7 mld zł na dworce kolejowe

Komunikacja

PKP SA: 1,7 mld zł na dworce kolejowe

inf. pras PKP SA, oprac. PP 24 września 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij